Engineering Life

Vorstellungen von Lebensnähe

Anmeldung

Die Anmeldung findet über RWTHonline statt und ist bis zum 15.10.2023 möglich. Weitere Informationen zum Anmeldeprozess können dem FAQ entnommen werden.

Alle Studierenden können an einer Lehrveranstaltung teilnehmen. Sie können zwei Präferenzen angeben. Hierfür nutzen Sie bitte die Prioritäten „hoch“ und die direkt darunterliegende. Für eine Anleitung klicken Sie bitte hier. Wenn Sie am Ende des Zuordnungsverfahrens keinen Platz erhalten haben und trotzdem an einer Teilnahme in einer Lehrveranstaltung interessiert sind, kontaktieren Sie bitte sibel.yildirim[@]ipw.rwth-aachen.de.

(Wenn Sie Probleme bei der Anmeldung haben, melden Sie sich bitte bei Frau Sibel Yildirim (IPW) unter Angabe Ihrer Matrikelnummer: sibel.yildirim@ipw.rwth-aachen.de. Bei allgemeinen Fragen zur Lehrveranstaltung wenden Sie sich bitte an die unten angegebene Ansprechperson.)

Wir freuen uns über Fragen und Anmerkungen. Hier können Sie Kontakt zu uns aufnehmen! (Projekt „Leonardo“ gibt es auch auf Facebook und Instagram)

Verantwortliche der Lehrveranstaltung

Prof. Priv.-Doz. Dr. Stefan Böschen

Lehrstuhl für „Technik und Gesellschaft“; Sprecher des Human Technology Center; Direktor des Käte Hamburger Kollegs „Kulturen des Forschens“; Mitglied im Steering Committee des Profilbereichs Energy, Chemical and Process Engineering
RWTH Aachen

PROF. DR. GRAMELSBERGER

Lehrstuhl für Wissenschaftstheorie und Technikphilosophie; Direktorin des Käte Hamburger Kollegs „Kulturen des Forschens“; Prodekanin für Forschung der Philosophischen Fakultät; Mitglied im Steering Committee des Profilbereichs Production Engineering
RWTH Aachen

 

Ana María Guzmán Olmos

Geschäftsführerin KHK (Administration)
RWTH Aachen 

Ansprechpersonen

Veranstaltungsinfo

Start

25.10.2023

Zeit

Wednesday, 5:00-6:30 p.m.

Ort

  • primär online 
  • Two block appointments (workshops) on site

Theaterstraße 75 
Seminar room at „Käte Hamburger Kolleg“ – Cultures of Research

Liebe Studierende, da spezifisch dieser „Leonardo“-Kurs nur 30 Teilnehmende zulassen kann, melden Sie sich bitte nur an, wenn Sie auch zu den zwei Präsenzsitzungen kommen können.
Straße Hausnummer
PLZ Ort

Sprache

Englisch

Kurzbeschreibung

What model drives the design of contemporary technologies?
“Life-likeness” is one of the most insightful challenges that recent and fast technological transformation is revealing. The term refers to representations or imitations of a living being. In fields such as robotics, new materials or synthetic biology, the imitation of the living has become increasingly complex, since, more than merely representing what we understand that life is, we now seem to transform our construal of life through technology. Does life have a given form or is it merely interpreted by humans as determinate? Life-likeness is, so to say, in the eye of the beholder. Throughout history, humans have shown an enduring fascination with the creation of human-like entities, as suggested by the ancient myths, such as that of Pygmalion and Galatea, and technological efforts from ancient mechanical robots to, currently, synthetic cells . We show fascination and fear towards human-likeness, as revealed by what has been termed the uncanny valley: humans experience unsettling feelings when perceiving simulations that closely resemble us. With recent advances in Artificial Intelligence, these questions are at gaining urgency. It is difficult to explain AI not because it is artificial, but because intelligence, in general, is difficult, if not impossible, to explain. Are we projecting human ideas of intelligence? Can we think of non-human forms of intelligence? How would they shape our technological imaginations? Any progress in understanding AI offers important insights on into the more difficult topic of intelligence, in general. The interrogation of life-likeness is an important pathway in this pursuit, as it leads to insights into concepts of life aside what the natural sciences classically posited. As such, this course will explore life-likeness through the prisms of natural, life and technical sciences (e.g., robotics); humanities (anthropology; questions on meaning-making, as stemming from biosemiotics); the arts and art history; science journalism and scientific illustration, as loci of mediation and representation of this conception.             

Lernziele

  • students acquire basic ideas about ‚life-likeness‘, its forms and specific features
  • students observe a broad variety of relations to otherness, in contemporary pursuits, such as Artificial Intelligence
  • students can explain why different perspectives of science studies (philosophy of science, sociology of science, history of science, media studies …) provide valuable insights into understanding the phenomenon of ‚life-likeness‘
  • students reflect on how phenomena of ‚life-likeness‘ are not only scientific but political ones as well
  • students can explain how the distinction between natural and artificial is becoming increasingly blurred 
    students learn to give constructive feedback in an interdisciplinary field of study
 

Termine/Programm

25.10.2023
„Life From Scratch“
Prof. Dr. Gabriele Gramelsberger (workshop on site)
Philosophy

08.11.2023
„Robot, a Laboratory ‚Animal‘: Producing Knowledge Through and About Human-Robot Interaction“
Dr. Andrei Korbut
Sociology, Human-Robot Interaction

22.11.2023
„Neuromorphic Computing: Inspiration From the Brain for Future AI Technologies“
Prof. Dr. Emre Neftci
Neuromorphic Engineering, Computational Neuroscience

06.12.2023
„Art’s Mediation as Remediation: On Some Artworks and Their Reuses of Toxic Materials“
Prof. Dr. Esther Leslie
Political Theory in Aesthetics, Poetics of Science

10.01.2024
„Towards an Ecology of Technoscience“
(Assist.) Prof. Dr. Massimiliano Simons
Philosophy of Biology and Technology

24.01.2024
„Flowers for Agouti: Epigenetics and the Genealogy of Uplift“
Dr. Ben Woodward (ICI Berlin)
Philosophy/ History of Science

31.01.2024
[Workshop Title]
Univ. Prof. Dr. Stephan Böschen (workshop on site)
Sociology

07.02.2024
„Bio-Inspired Materials and Dreams of Inspiration“ 
Prof. Dr. Dr. Michael Friedmann
Philosophy of Science, History of Mathematics

xx.xx.2020

Titel der Veranstaltung

Dozent*in
Lehrstuhl/Institution/Organisation

ZWISCHENÜBERSCHRIFT

xx.xx.2020

Titel der Veranstaltung

Dozent*in
Lehrstuhl/Institution/Organisation

xx.xx.2020

Titel der Veranstaltung

Dozent*in
Lehrstuhl/Institution/Organisation

Vorgehen/Arbeitsweise

Je nach Studienordnung, stellen wir direkt oder via Zertifikat folgende Anzahl an Credit Points bei erfolgreicher Absolvierung des Prüfungsformats bereit:

Zur weiteren Information besuche gerne unsere FAQs.

Leistungsnachweis/Prüfungsleistung

RWTHonline

Teilnahmebescheinigung (0 CP, unbenotet)

-

Protokoll mit Analysepart (2 CP, unbenotet)

Projekt "Leonardo“: Protokoll mit Analyse

Fragenkatalog (3 CP, unbenotet)

Projekt „Leonardo“: Referat

Essay (4 CP, benotet)

Projekt „Leonardo“: Studienarbeit

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